بررسی مختصر اوضاع امنیتی ولایت فراه سال 1390
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

بررسی مختصر اوضاع امنیتی ولایت فراه

 سال 1390

 

نویسنده: همایون ذهین

On 28 jan 2012BY: H. zahin

ولایت فراه با وصف اینکه فعلاً از امنیت نسبی برخوردار است، از مناطق نسبتا نا آرام در غرب افغانستان بشمار میرود.

با وجود اینکه تأمین امنیت طی چند سال گذشته سیر صعودی خویش را پیموده و از خط سرخ نزول و همأکنون در وضعیت تقریباً نورمال قرار دارد. اما در مجموع باید گفت که این ولایت دارای امنیت «شکننده» بوده است.

در این ولایت علاوه بر افراد مربوط به گروه طالبان، قاچاقچیان مواد مخدر و دزدان مسلح نیز فعال هستند و در نا آرامی های این ولایت دست دارند.

حملات انتحاری و آدم ربایی از حوادثی بوده که بیشتر در ولایت فراه صورت گرفته است.

رهزنی توسط دزدان مسلح و «اختطاف» های سه سال پیش- توسط گروهک های تشکُل یافته و شریک بودن عده ای از مقامات امنیتی با آنان، نا کارآمد بودن اداره حکومت محلی و همچنان فعالیت طالبان و دیگر گروههای ذیدخل، باعث شد تا امنیت ولایت فراه شدید به خطر افتد و نام این ولایت از طریق رسانه های بعنوان یکی از نا امن ترین ولایات افغانستان برای همگان معروف گردد.

نتیجه این شرایط «حاد» امنیتی، همانا ضعیف شدن حاکمیت حکومت حتی (در حومه  شهر)، فرار نمودن عده زیاد تجار و صرافان از این ولایت به ولایت هرات و سایر ولایات کشور، تسلط طالبان بر اکثر ولسوالی ها/ مسدود شدن تعداد زیاد مکاتب، کلنیک های صحی، کشته شدن عده زیاد از کارمندان دولتی (زیر نام دولتی) از طرف طالبان، مسدود شدن شاهراه مواصلاتی فراه- هرات در مسیر بالابلوک/ فراهرود و تبدیل شدن این شاهراه که در واقع (مجرای تنفسی) ولایت فراه را تشکیل میدهد، بعنوان خط سرخ (مرگ)، تطبیق نشدن پروژه های انکشافی در اکثر ولسوالی ها و نارضایتی مردم از حکومت را به همراه  داشت.

تا اینکه بنابر خواسته های مردم و فعالین جامعه مدنی این ولایت بخاطر رهائی از چنین وضعیتی با بمیان آمدن تغییرات مثبت در پُست های بلند (ملکی و نظامی) بخصوص مقرری رئیس جدید امنیت ملی (عبدالصمد شمس) و تلاش ها و مبارزه پیگیرانه و بخصوص وی با گروهک های آدم ربا، دزدان مسلح و گروه های طالبان، تغییرات مثبت و چشمگیری در اوضاع امنیتی این ولایت بمیان آمد.

و از آن به بعد خطرات امنیتی از خط سرخ پائین آمده و تأمین امنیت و حاکمیت دولتی در اکثر ولسوالی های این ولایت تا اکنون سیر صعودی اش را میپیماید.

ایجاد قوماندانی لوای دوم قول اردوی 207 ظفر در این ولایت، فعالیت ها و هماهنگی بین نیروهای امنیتی و عملیات های تصفیوی، حاکمیت روز افزون دولت را در ولسوالی ها بلند برده و از بین رفتن لانه های امن طالبان، مجبور به تسلیمی آنان به پروسه  صلح گردیده است.

از دو سال به اینطرف در حدود یکصد نفر طالب مسلح که در نا امنی ولایت فراه دست داشتند، به پروسه صلح پیوسته اند.

ولایت فراه، با وصف مساحت وسیع و اراضی مختلف و صعب العبور و مؤقعیت حساس، به اثر تلاش ها و همکاری مردم این ولایت، دارای وضعیت امنیتی مساعد، آرام و مطمئن میباشد.

واضح است که طی چند سال گذشته، نیروهای امنیتی و نظامی در ولایت فراه از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ای نموده و حاکمیت دولتی را  تا دورترین نقاط ولایت گسترش داده است.

اجرای عملیات های مؤفقانۀ نظامی، ایجاد پوسته های امنیتی در نقاط استراتیژیک منطقه، تردد گزمه های سیار و ثابت امنیتی، تأمین امنیت شاهراه های مواصلاتی (بخصوص شاهراه فراه – فراهرود) و سایر اجراآت، صلابت و برتری روز افزون دولت را در تحکیم و گسترش حاکمیت دولتی به اثبات رسانیده است. این روند کار امنیتی، امیدهای مردم را به آینده های باثبات و مطمین، بهتر و بیشتر ساخته است.

روند تأمین امنیت در تمام ولسوالیهای ولایت یکسان نبوده بلکه هر ولسوالی بنابر خصوصیات و مؤقعیت خود تفاوت دارد.

در این قسمت نگاه کوتاه و گذرا بر وضع امنیتی و تأثیر گذاری آن بالای روند انکشاف ولسوالیهای ولایت فراه می اندازیم.

 

 

ولایت فراه دارای یازده واحد اداری است که از جمله آن ده (10) واحد اداری ولسوالی و یک واحد اداری مرکز ولایت میباشد.

ولسوالیهای ولایت فراه از قرار ذیل اند:

 

1.      ولسوالی پُشت رود

2.      ولسوالی خاکسفید

3.      ولسوالی بالابلوک/ فرارود

4.      ولسوالی پرچمن

5.      ولسوالی گلستان

6.      ولسوالی بکوا

7.      ولسوالی جوین

8.      ولسوالی شیب کوه

9.      ولسوالی قلعه کاه/ پُشت کوه  

10.  ولسوالی اناردره

 

از جمله ولسوالیهای ده گانه ولایت فراه پنج ولسوالی امن و پنج ولسوالی دیگر ناامن هستند.

 

ولسوالیهای امن:

  1. اناردره
  2. شیب کوه
  3. قلعه کاه
  4. جوین
  5. پرچمن

تذکر: ولسوالی پرچمن از لحاظ امنیتی خوب/ اما از نظر ترانسپورتی مشکلاتی خود را دارد، چون در بین کوه ها قرار داشته و راه های  مواصلاتی آن خراب است.

ولسوالی های ناامن:

  1. بکوا
  2. بالابلوک
  3. گلستان
  4. خاکسفید
  5. پشترود

بعضی از خصوصیات هر ولسوالی

 

خاکسفید  ( شمال فراه ) - مسافه از مرکز ۴۸ کیلومتر - تعداد قریه ۷۶: این ولسوالی، در طی ده سال گذشته از مناطق ناامن فراه بوده و فعلاً نیز نا امن میباشد. اکثراً گروه های طالبان در منطقه هستند و فعالیت های آنان در دیگر ولسوالی های نیز ملاحظه میگردد. ناامنی در این ولسوالی باعث شده تا مردم منقطه دسترسی به معارف، مخابرات، تطبیق کمپاین های واکسین را با چالش روبرو و محروم گردند.

مرکز ولسوالی به زیر تلسط حکومت ولی در اکثر مناطق این ولسوالی طالبان حاکم بوده و مردم از موجودیت آنان متأثر گردیده اند.

اما اکثر طالبانی که به پروسه صلح پیوسته اند از این ولسوالی بوده اند.

عدم حاکمیت دولیت در این ولسوالی باعث گریده است تا کشت کوکنار در این ولسوالی افزایش قابل ملاحظه یابد.

   

بکواه ( جنوب شرق فراه ) - مسافه از مرکز ۹۵ کیلومتر - تعداد قریه ۱۱۶: این ولسوالی نیز در طی ده سال گذشته منطقه ناامن بوده و خط سرخ برای انتقال کاروان های اکمالاتی خارجیان محسوب مگردد.

این ولسوالی اکنون نیز در بین خط سرخ امنیت قرار دارد، و یک پناه گاه امن برای مخالفین حکومت بشمار میرود. کشت کوکنار در ولسولی جایگزین دیگر مزارع شده است.

عدم حاکمیت دولت در این ساحه مردم آن را از نعمت دسترسی به معارف محروم ساخته است. اکنون به استثنای دو سه مدرسه دینی دیگر هیچ مکتب فعال وجود ندارد!

تطبیق کمپاین واکسین با چالش روبرو بوده و مردم را از دسترسی به خدمات صحی محروم ساخته است.

پروژه های انکشافی نیز در این ولسوالی بسیار اندک تطبیق شده است.

 

پشت کوه ( غرب فراه ) - مسافه از مرکز ۶۰ کیلومتر - تعداد قریه ۵۷: پشتکوه/ قلعه کاه، از جمله ولسوالی های دارای امنیت خوب میباشد. امنیت در این منطقه نسبتاً پایدار بوده است. تعداد زیادی از پروژه انکشافی در این ولسوالی تطبیق شده است. در ولسوالی پشتکوه مجموعاً سی 30 باب مکتب وجود دارد.

دسترسی به خدمات مخابراتی، صحی، و رفاهیت خوب است. اما امسال بنابر بی توجهی مسولین در قسمت همکاری با زارعین، آنان بسوی کشت کوکنار روی آورده اند! در سالهای پیش از ولسوالی صفر از وجود کوکنار بشمار میرفت.

 

گلستان ( شرق فراه ) - مسافه از مرکز ۲۴۰  کیلومتر - تعداد قریه ۲۱۹ : یکی از دورترین و ناامن ترین ولسوالی فراه است.

این منطقه نیز خط سرخ برای عبور کاروانهای اکمالاتی خارجیان میباشد. در سال گذشته تعداد زیادی از تانکر های اکمالاتی نیروهای خارجی در مسیر شاهراه کابل قندهار در منطقه گلستان حریق گردیده اند.

این ولسوالی برای طالبان لانه امن میباشد و اکنون نیز تعداد زیادی از سرگروپ های طالبان در این ولسوالی وجود داشته،  موجودیت آنان نه تنها برای این ولسوالی بلکه برای دیگر مناطق فراه نیز خطرناک میباشد.

نبود امنیت در این منطقه مردم آن را از دسترسی به خدمات مخابراتی (صفر)، معارف، خدمات صحی و تطبیق پروژه های انکشافی محروم کرده است.

همچنان نا امنی در این ولسوالی باعث گردیده است تا صدها فامیل از منطقه خانه های شان را ترک و به مرکز ولایت، دیگر ولسوالی و ولایت هرات و نیمروز گردد.

 

پرچمن ( شمال شرق فراه ) - مسافه از مرکز ۳۲۰ کیلومتر - تعداد قریه ۲۹۶: پرچمن دورترین ولسوالی ولایت فراه میباشد. امنیت پایدار در این ولسوالی، رفتن هزاران شاگرد به مکتب، دسترسی به خدمات صحی و تطبیق پروژه های را برای مردم این ولسوالی به ارمغان آورده است.

مردم این ولایت کاملاً مخالف با طالبان میباشد. هر چند مخالفان جکومت چندین بار کوشش کرده اند تا برای خود در این منطقه لانه یابی کند، اما با مبارزه مردم و حکومت محلی مجبور له فرار شده اند.

 

پشترود ( شمال فراه ) - مسافه از مرکز ۲۸ کیلومتر - تعداد قریه ۵۷: ولسوالی پشترود در سالهای گذشته از مناطق بسیار نا امن فرا بشمار میرفت، اما پس عملیاتهای تصفیوی، مقرری پوسته های امنیتی، ایجاد پولیس محلی و همکاری مردم و توجه حکومت محلی، فعلاً از مناطق دارای امنیت نسبی میباشد.

اگر چه فعلاً نیز تعداد از طالبان هرزگاهی در این ولسوالی دست به فعالیت و تهدید متنفذین محلی میزنند، اما دارای زمینه خوب برای تطبیق پروژه های انکشافی میباشد.

 

اناردره (شمال غرب فراه) - مسافه از مرکز ۷۵ کیلومتر - تعداد قریه ۳۹: یکی از امن ترین ولسوالی های ولایت فراه میباشد. مردم آن در تجارت معروف و مشهور اند. امنیت در جریان حکومت فعلی بهبود یافته و کمتر مورد نا امنی در این ولسوالی گزارش داده شده است.

یکی از محدود مناطق فراه است که مردم آن به خدمات نسبتا خوبی دسترسی دارند.

 

شیبکوه (غرب فراه) - مسافه از مرکز ۶۰ کیلومتر - تعداد قریه ۹۳: نیز از امن ترین ولسوالی های ولایت فراه میباشد.

بالابلوک (شرق فراه) - مسافه از مرکز ۵۰ کیلومتر - تعداد  قریه۹۷ : بالابلوک که در حقیقت «مجراه تنفسی »ولایت فراه میباشد. شاهراه مواصلاتی فراه – فراهرود الی هرات و همچنان به سایر ولایت کشور، قرار دارد.

منشۀ بیشترین امنی ها در ولایت فراه این منطقه بوده است.

این ولسوالی در سالهای پیش تحت حاکمیت طالبان بوده و مردم این ولسوالی از نعمت دسترسی به معارف، خدمات صحی، تطبیق پروژه های انکشافی و کمک های جامعه جهانی محروم بودند.

این ولسوالی امن ترین جای برای بود و باش طالبان، دزدان مسلح و آدم ربایان بشمار میرفت.

این منطقه بعد از عملیات های تصفیوی، ایجاد پوسته ها و قرارگاه های امنیتی پولیس و اردوی ملی فعالیت های مخالفین را کاهش داده است. اما باز هم هرزگاهی حمله های چریکی طالبان گزارش داده میشود.

 

جوین (جنوب غرب فراه) - مسافه از مرکز ۹۳ کیلومتر - تعداد قریه ۷۴ : لاش جوین نیز از مناطق امن ولایت فراه بشمار میرود.

در ولسوالی زیادتر قاچاقبران مواد مخدر فعالیت دارند. از طالبان کمتر اثری دیده میشود.

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

shadi
ساعت20:23---21 بهمن 1390
slm azizam webe kho0bi dari ye sar b me ham bzang pa6imo0n nemishi

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب